دکتر فرناز فرشباف
تماس

مشاوره روز های یکشنبه از طریق تماس تلفنی

جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل و علت آن

جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل و علت آن

عمل بینی علاوه بر مزیت هایش دارای عوارضی نیز می باشد که یکی از این عوارض شایع جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل است که موجب نگرانی افراد می شود و برای انجام این جراحی دچار تردید و شک می شوند، باید به این نکته اشاره کرد که در صورت مراجعه به پزشک متخصص و با تجربه جایی برای نگرانی وجود نداشته و این جراحی بدون عوارض برای فرد انجام خواهد شد.

جهت مشاوره با دکتر فرناز فرشباف با ما در ارتباط باشید 

در این مقاله به طور کامل برای آگاهی بیشتر شما علت جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل و برطرف کردن آن را بررسی خواهیم کرد، پس تا پیان مقاله همراه ما باشید.

علت جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل

غضروف بینی تاثیر بسیار زیادی بر روی فرم بینی دارد و در جراحی بینی بیشتر تغییرات بر روی غضروف های بینی انجام می شود که این تغییرات شامل تقویت غضروف، جابه جایی، کاهش و .. می باشد که همه ی این موارد برای برطرف کردن مشکلات تنفسی و همینطور بهبود فرم بینی انجام می شود.

همانطور که ذکر کردیم یکی از مهم ترین علت های جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل، بی تجربه بودن پزشک متخصص می باشد، البته علت های دیگری نیز دارد که در ادامه تمام آن ها را بررسی خواهیم کرد.

 

 

کم تجربه بودن پزشک

در صورتی که این جراحی توسط پزشکی کم تجربه و با مهارت کم انجام شود به دلیل شناخت کم وی در خصوص انواع بینی و انتخاب روش نامناسب، غضروف ها را در موقعیت مناسبی قرار نداده و یا بیش از اندازه غضروف ها حذف خواهد کرد که تمام این موارد موجب به وجود آمدن فضای خالی میان غضروف ها و همچنین ضعیف شدن و عدم استحکام غضروف ها و استخوان بینی می شوند که در نهایت می وانند منجر به جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل شوند.

بنابراین برای جلوگیری از بروز این عوارض بهتر است که به بهترین جراح بینی جهت انجام این جراحی مراجعه کنید.

وارد شدن آسیب به بینی

علاوه بر تجربه و مهارت جراح یکی دیگر از مواردی که از اهمیت بالایی برخوردار است، رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد، چرا که در صورت عدم رعایت مراقبت ها امکان دارد که به بینی آسیب یا ضربه وارد شود و از آنجایی که غضروف بینی تازه عمل شده آسیب پذیر می باشند امکان جابه جایی بعد از وارد شدن ضربه وجود دارد. بنابراین تا زمان اتمام دوران نقاهت و ثابت و محکم شدن استخوان و غضروف ها در جای خود باید از ایجاد فشار بر روی بینی و وارد شدن ضربه به آن خودداری کنید.

ماساژ نادرست بینی

یکی از اقداماتی که به طور معمول توسط جراح و پزشک متخصص بعد از جراحی برای کاهش تورم و تسریع دوران بهبودی توصیه می شود، ماساژ بینی می باشد که نحوه انجام آن مانند مدت زمان و طرز قرارگیری انگشتان بر روی بینی نیز به فرد آموزش داده خواهد شد و در صورتی که این عمل به درستی انجام نشود امکان وارد شدن فشار به استخوان و غضروف ها وجود دارد. همین امر موجب حابه جایی غضروف بینی بعد از عمل خواهد شد.

نشانه های جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل

این عارضه در صورتی که رخ بدهد دارای نشانه هایی می باشند که افراد باید با مشاهده این نشانه ها در اسرع وقت برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند.

این نشانه ها عبارتند از:

  • درد در ناحیه بینی با لمس آن
  • نمایان شدن تغییراتی بر روی بینی مانند فرورفتگی یا بیرون زدگی
  • ایجاد مشلات تنفسی
  • خونریزی از بینی
  • کبود شدن ناحیه اطراف چشم ها و همینطور بینی
  • ترشحات مخاط بینی به خصوص در هنگام قرار گرفتن در کنار متحرک های آلرژی زا
  • تورم در یک ناحیه از بینی
جهت مشاوره با دکتر فرناز فرشباف با ما در ارتباط باشید 

درمان جابه جایی غضروف بینی بد از عمل

در صورتی که با این عارضه رو به رو شدید باید در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کنید، بدین منظور به پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید تا با تشخیص درست و انتخاب روش درمانی مناسب به نتیجه ای مطلوب از این جراحی دست پیدا کنید. جهت درمان این عارضه مهم ترین مرحله تشخیص آن می باشد، چرا که در بیشتر مواقع امکان دارد فرد به اشتباه علائم نمایان شده را جابه جایی غضروف بینی برداشت کرده باشد و در واقعیت اینگونه نبوده و این علائم ناشی از جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل نبوده و دلیل دیگری داشته باشد.

پس از تشخیص و اطمینان از جایه جایی غضروف بهترین و تنها راه برای درمان جراحی ترمیمی بینی می باشد که با انجام این جراحی غضروف ها در جای خود قرار گرفته و در جای خود ثابت خواهد شد، هم چنین با این جراحی می توان نواقصی که در جراح اولیه ایجاد شده و یا باقی مانده اصلاح شود.

باید به این نکته اشاره کرد که برای انجام جراحی ترمیمی بینی جهت درمان جایه جایی غضروف بینی باید تا زمانی که تورم بینی کاهش پیدا کرده و از بین برود و اتمام دوران نقاهت صبر کرد و سپس اقدام کرد.

سخن پایانی

مهم ترین علت جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل انتخاب جراح کم تجربه و با مهارت کم برای انجام این جراحی می باشد و دلایل دیگر بروز این عارضه و همینطور علائم و نشانه های آن را نیز به طور کامل در این مقاله بررسی کردیم و همانطور که ذکر کردیم برای درمان این عارضه تنها راه عمل ترمیم بینی می باشد که باید توسط بهترین و باتجربه ترین جراح بینی انجام شود. توصیه می شود برای جلوگیری از جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل مواردی از قبیل انتخاب جراح با تجربه، رعایت نکات و مراقبت های بعد از عمل، خودداری از وارد شدن آسیب به بینی و… به درستی رعایت شود.