دکتر فرناز فرشباف
تماس

مشاوره روز های یکشنبه از طریق تماس تلفنی

افتادگی بینی بعد از عمل

افتادگی بینی بعد از عمل

 

یکی از جراحی های شایع در میان افراد که با هدف درمانی و زیبایی انجام می شود، جراحی بینی می باشد و مزیت های بسیار زیادی دارد، اما در صورتی که این جراحی توسط جراح با تجربه و همچنین درست واصولی انجام نشود، عوارضی را برای فرد ایجاد خواهد کرد که یکی از این عوارض افتادگی بینی بعد از عمل می باشد. در این عارضه نوک بینی فرد خالت افتاده ای پیدا کرده و منجر به نازیبایی ظاهر بینی خواهد شد. علت های مختلفی برای بروز این عارضه بعد از جراحی وجود دارد که در این مقاله به طور کامل علت آن و هم چنین روش های جلوگیری و درمان آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

جهت مشاوره با دکتر فرناز فرشباف با ما در ارتباط باشید 

علت افتادگی بینی بعد از عمل

این عارضه به علت های مختلفی از قبیل استفاده از تکنیک های نامناسب برای انجام جراحی و همینطور رعایت نکردن درست و اصولی مراقبت های بعد از جراحی بینی بستگی دارد که در ادمه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که دلایل دیگری نیز در بروز این عارضه مانند کوتاه بودن تیغه میانی بینی، بزرگ بودن غضروف سر بینی و هم چنین عدم تقویت غضروف بینی دخیل می باشند.

یکی دیگر از دلایل بروزاین عارضه سن افراد نیز می باشد در صورتی که فرد با سن بالا جهت انجام این جراحی مراجعه کند امکان افتادگی نوک بینی بعد از عمل نیز می باشد.

استفاده از تکنیک نامناسب

در صورتی که عمل بینی توسط بهترین جراح بینی انجام نشود و جراح از تکنیک مناسب با توجه به شرایط و مشکل بینی فرد برای جراحی استفاده نکند و در واقع جراحی با روشی غیراصولی انجام شود، امکان دارد که افتادگی نوک بینی را به دنبال داشته باشد. این عارضه به خصوص در مورد بینی های گوشتی به علت پوست ضخیم آن ها در صورت عدم انجام جراحی با روش مناسب و عدم تقویت غضروف های نوک بینی صدق می کند.

افتادگی بینی بعد از عمل منجر به بد فرم شدن ساختار بینی خواهد شد بنابراین استفاده از تکنیک مناسب و همینطور استحکام سازی غضروف نوک بینی از اهمیت بسیار بالایی در جراحی برخوردار می باشد.

رعایت نکردن مراقبت های بعد از جراحی

یکی دیگر از علت های بروز افتادگی بینی بعد از عمل، عدم رعایت مراقبت های بعد از جراحی می باشد که تاثیر بسیار زیادی در نتیجه بعد از جراحی و موفقیت عمل بینی دارد. بنابراین اگر فرد این مراقبت ها را به درستی رعایت نکرده و در انجام آن ها کوتاهی کند به این عارضه امکان دارد که دچار شود.

از جمله این مراقبت ها می توان به پایین نگه داشتن سر به مدت طولانی، بالاتر قرار دادن سر از بدن در هنگام خواب، استفاده مرتب از چسب بینی، خودداری از خندیدن و حرکات شدید صورت، دستکاری بینی و فین کردن با شدت و … اشاره کرد که با رعایت آن ها می توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد.

روش های پیشگیری از افتادگی بینی بعد از عمل

در این بخش از مقاله روش هایی را جهت جلوگیری از افتادگی بینی بعد از عمل پیشنهاد خواهیم داد که با انجام آن ها می توان تا حدودی از بروز این اتفاق پیشگیری کرد.

این روش ها عبارتند از:

  • تقویت غضروف بینی در حین جراحی که برای مقاوم کردن غضروف از لاله گوش، دنده و … غضروف بردشته می شود.
  • چسب زدن بینی بعد از عمل جهت فرم دهی بینی
  • جلوگیری از وارد شدن ضربه به نوک بینی بعد از عمل
  • رعایت مراقبت های بعد از جراحی
  • انتخاب پزشک و جراح با تجربه حهت انجام جراحی
  • استفاده از روش و تکنیک مناسب جهت انجام جراحی

 

در مورد بینی فانتزی بیشتر بدانید  

درمان افتادگی بینی بعد از عمل

حال با تمام این تفاسیر در صورتی که فرد به این عارضه دچار شد چه راهی برای درمان آن وجود دارد؟ و باید چه کرد؟ در این خصوص باید گفت که از روش های تقویت غضروف و جراحی ترمیمی بینی و جراحی نوک بینی می توان استفاده کرد. در ادامه این روش ها را بررسی خواهیم کرد.

پیوند غضروف

در این روش به طور معمول از غضروف گوش، دنده و … برای تقویت و مستحکم سازی غصروف نوک بینی استفاده شده و به غضروف نوک بینی پیوند زده خواهد شد. البته در مواردی نیز ممکن است که جراح از غضروف های مصنوعی نیز جهت پیوند استفاده کند.

جراحی نوک بینی (ترمیمی)

یکی دیگر از روش های درمان افتادگی بینی بعد از عمل انجام جراحی ترمیمی بینی توسط جراح با تجربه می باشد که در این جراحی، پزشک متخصص به اصلاح افتادگی نوک بینی خواهد پرداخت، تنها به این نکته توجه داشته باشید که این جراحی از حساسیت بالایی برخوردار است و باید توسط پزشک متخصص و جراح با تجربه انجام شود تا افتادگی بینی شما رفع شده و عوارضی را برای شما در پی نداشته باشد.

جهت مشاوره با دکتر فرناز فرشباف با ما در ارتباط باشید 

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله ذکر کردیم یکی از عوارض جراحی بینی، افتادگی بینی بعد از عمل می باشد که در صورت انجام آن توسط متخصص من تجربه و رعایت نکردن مراقبت های بعد از عمل به درستی امکان دارد که رخ بدهد، بنابراین جهت پیشگیری از بروز همچین عارضه ای در انتخاب جراح دقت کافی کرده و همچنین بعد از جراحی دستورالعمل های توصیه شده توسط پزشک را به خوبی رعایت کنید.

سوالات متداول

 

چه میزان افتادگی نوک بینی بعد از عمل ممکن است رخ بدهد؟

میزان افتادگی نوک بینی به عوامل مختلفی از قبیل نوع بینی، نوع روش جراحی و … بستگی دارد.

مراقبت های بعد از جراحی تا چه میزان در افتادگی بینی بعد از عمل تاثیر دارد؟

این مراقبت ها از اهمیت بسیار بالایی در نتیجه جراحی برخوردار است و در صورتی که نادیده گرفته شود عوارضی مانند افتادگی بینی بعد از عمل را به دنبال داشته و نتیجه عمل را دستخوش تغییرات قرار خواهد و فرم بینی را زشت خواهد کرد.