دکتر فرناز فرشباف
تماس

مشاوره روز های یکشنبه از طریق تماس تلفنی

کشیدن بخیه بینی به چه صورت است؟

آیا در صدد کشیدن بخیه بینی هستید؟ آیا نمی‌دانید که‌ چه زمانی باید بخیه‌های بینی را بکشید؟ یکی از مهم‌ترین مراحلی که پس از جراحی بینی باید پشت سر گذاشت، مرحله کشیدن بخیه بینی است. این مرحله باید زیر نظر پزشک و توسط افراد ماهر انجام شود تا به ساختار بینی آسیبی نرساند.

سوالاتی وجود دارند که در این خصوص می‌توانند ذهن هر فردی را درگیر کنند. اغلب افرادی که از زمان و روش‌های صحیح خارج کردن بخیه از بینی اطلاع ندارند، به انجام جراحی‌های ثانویه بینی می‌پردازند. چرا که این افراد با بی اطلاعی خود بخیه‌ها را به شکلی اصولی از بینی خارج نکرده‌اند و بینی آن‌ها آسیب دیده است. بسیاری از افراد نیز نگران هستند که‌ چطور می‌توان بخیه‌ها را از بینی خارج کرد. آیا کشیدن این بخیه درد دارد؟ آیا جای بخیه پس از عمل باقی می‌ماند؟! و خیلی موارد دیگر که قرار است در ادامه این مطلب به آن‌ها بپردازیم.

انواع بخیه‌های مورد استفاده در جراحی بینی

به طور کلی بخیه‌هایی که در بینی به وجود می‌آیند در دو نوع قابل جذب و غیر قابل جذب هستند:

• بخیه‌های قابل جذب نوعی از بخیه‌ها هستند که پس از مدت کوتاهی توسط پوست جدا می‌شوند. بنابراین بیمار نیازی به کشیدن بخیه بینی در این موارد ندارد.‌ در بیشتر اوقات از بخیه‌های جذبی برای ترمیم برش‌های داخلی بینی استفاده می‌شود. بخیه‌های جذبی خود به دو نوع بخیه جذبی طبیعی و بخیه جذبی مصنوعی تقسیم می‌شوند. بدیهی است که بخیه‌های طبیعی با بدن افراد سازگارتر هستند.
  • بخیه‌های غیر قابل جذب نیز گونه‌ای دیگر از بخیه‌ها هستند که به رنگ آبی هستند. این نوع از نخ‌های بخیه معمولا از جنس نایلون تولید می‌شوند و برای بستن بافت‌های خارجی و بستن برش‌هایی که بر روی پوست بینی به وجود آمده است، مناسب است.

زمان کشیدن بخیه بینی چه موقعی است؟

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که متقاضیان جراحی بینی دارند این است که زمان کشیدن بخیه بینی چه زمانی است. با توجه به نوع‌ جراحی و نظر پزشک زمان کشیدن بخیه می‌تواند متفاوت باشد. در اکثر مواقع ۳ الی ۴ هفته پس از این که جراحی انجام شد، بخیه‌های جذبی از بین می‌روند.

در چنین مواقعی دیگر نیاز نیست که بیمار به پزشک خود برای کشیدن بخیه بینی مراجعه کند. حال اگر بخیه‌های شما از نوع بخیه‌های غیر قابل جذب باشد، باید‌ نزد پزشک بروید اما کی؟! پس از گذشت ۵ تا ۷ روز از جراحی بینی لازم است که به مطب پزشک مراجعه کنید و بخیه بینی را بکشید. دقت داشته باشید که فرآیند کشیدن بخیه بینی یک فرآیند حساس است. پس نباید به افراد غیر ماهر سپرده شود. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که زیر نظر پزشک خود این فرآیند را پیش ببرید نه پزشکی دیگر!

آیا کشیدن بخیه‌های بینی درد دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که میزان درد کشیدن بخیه بینی تا حد زیادی به مهارت پزشک بستگی دارد. به طور کلی اگر بهترین جراح بینی این کار را انجام دهد، کشیدن بخیه بینی درد نخواهد داشت. در غیر این صورت ممکن است درد زیادی را متحمل بشوید. زمانی که برای کشیدن این بخیه‌ها صرف می‌شود، بسیار کوتاه است. به همین دلیل ممکن است بیمار اصل حس نکند که تغییراتی در بینی او به وجود آمده است. یعنی حین خارج کردن بخیه از بینی درد و ناراحتی نداشته باشد.

جهت مشاوره با دکتر فرناز فرشباف با ما در ارتباط باشید

گاهی اوقات برخی از بیماران از سوزش پوست خود خبر می‌دهند. سوزش‌هایی که هنگام کشیدن بخیه متوجه یک فرد می‌شود، تنها چند ساعتی فرد را مبتلا می‌کند. با استفاده از کرم‌های مخصوص سوزش می‌توانید این عارضه را نیز به حداقل برسانید.

مراقبت از بخیه بینی بعد از جراحی

قبل از کشیدن بخیه بینی لازم است که به مراقبت‌های بخیه بینی و مراقبت های بعد از جراحی بینی توجه داشته باشید. در واقع یک سری نکات وجود دارند که اگر آن‌ها را رعایت کنید، بخیه‌ها به خوبی و به راحتی از بینی شما خارج خواهند شد. هنگامی که عطسه دارید، ابتدا دهان خود را به طور کامل باز کنید تا فشاری که عطسه دارد به بینی وارد نشود.

برای مراقبت از بخیه‌های موجود در بینی می‌توانید آن‌ها را مرطوب نگه دارید. برای این که بخیه‌های جذبی بهتر جذب پوست شما شوند، می‌توانید از پمادهای آنتی بیوتیک یا پراکسید هیدروژن استفاده کنید. در طول دوره درمان و در دوره قبل از کشیدن بخیه بینی لازم است که از طریق دهان تنفس کنید. برای تمیز کردن بینی می‌توانید از یک دستمال پارچه‌ای استفاده نمایید. اگر خونریزی، عفونت یا قرمزی را مشاهده کردید، باید در اولین فرصت به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

باقی ماندن جای بخیه بینی بعد از عمل

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که بیماران پس از انجام جراحی بینی با آن مواجه می‌شوند باقی ماندن جای بخیه است. خیلی از افراد گزارش می‌کنند که به کشیدن بخیه بینی خود پرداخته‌اند اما هنوز جای بخیه‌ها باقی مانده است. برای این که از باقی ماندن جای بخیه جلوگیری کنید لازم است که یک پزشک متبحر و حاذق را انتخاب نمایید تا بخیه شما را بکشد. همچنین باید از پمادهایی که پزشک تجویز می‌کند، استفاده کنید. بهتر است مصرف سیگار و مشروبات الکلی را به حداقل برسانید.

کشیدن بخیه بینی بعد از یک هفته بعد از عمل صورت می‌گیرد. با رعایت نکات نگهداری از بخیه می‌توانید ماندگاری جای بخیه را نیز کاهش دهید یا حتی آن را به طور کامل از بین ببرید.

علائم پاره شدن بخیه‌های داخل بینی چیست؟

همان طور که ‌گفتیم بخیه‌هایی که در داخل بینی وجود دارند، همگی قابل جذب هستند. هر گونه فشار می‌تواند باعث پاره شدن این بخیه‌ها بشود. پس تا یک هفته بعد از جراحی بینی باید مواظب بخیه‌ها بود. بخیه‌های جذبی نیازی به کشیدن بخیه بینی ندارند. چنانچه فین کردن را کنار بگذارید، از راه بینی تنفس نکنید و بینی خود را دستکاری نکنید، می‌توانید جلوی پاره شدن بخیه‌های داخل بینی را بگیرید.

علائمی همچون درد در بینی، وجود ترشحات غیر طبیعی در بینی و … علائمی هستند که نشان از پاره شدن بخیه‌ها دارند. اگر مشاهده کردید که بینی شما عفونت کرده است یا خونریزی دارد، باید برای کشیدن بخیه بینی به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر سوزش زیادی را در بینی حس می‌کنید لازم است که به مطب پزشک خود بروید. در هر صورت اقدامات پیشگیری از پاره شدن بخیه بهتر از اقدامات پس از پاره شدن بخیه هستند.

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد کشیدن بخیه بینی با شما صحبت کردیم. این فرآیند اگر زیر نظر پزشکی ماهر انجام شود، درد چندانی را به همراه نخواهد داشت. بخیه‌های بینی د دو نوع جذبی و غیر جذبی روی کار می‌آیند. بخیه‌های جذبی برای بستن برش‌های داخلی و بخیه‌های غیر جذبی برای بستن برش‌های بیرونی مناسبند.

زمان کشیدن بخیه‌های غیر قابل جذب ۵ تا ۷ روز پس از عمل است. پس از جراحی به نکات مراقبت از بخیه‌ها توجه داشته باشید تا بخیه پاره نشود. علائمی همچون درد، سوزش یا خونریزی بینی نشان از پاره شدن بخیه دارند. در صورت بروز این علائم باید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.