دکتر فرناز فرشباف
تماس

مشاوره روز های یکشنبه از طریق تماس تلفنی

تزریق کورتون به بینی برای کاهش ورم بینی

تزریق کورتون به بینی برای کاهش ورم بینی

 

تورم بعد از عمل بینی امری طبیعی است و میزان و شدت آن در هر کسی می تواند متفاوت باشد. همچنین اصولا ورم بینی های گوشتی بیشتر از ورم بینی های استخوانی است و اصولا نیاز به زمان بیشتری برای بهبودی کامل دارد.

ورم بعد از عمل بینی اصولا موقتی است و به مرور زمان کاهش پیدا می کند و چنانچه در انجام مراقبت هایی که قبلا به آن اشاره کردیم دقت لازم را داشته باشید این تورم بسیار سریعتر کاهش پیدا خواهد کرد.

اما در صورتی که پس از گذشت مدت زمانی شاهد کاهش ورم بینی نبودید نیاز است که به پزشک جراحتان مراجعه کنید و ایشان در صورت صلاحدید مقداری کورتون به بینی شما تزریق می کند که می تواند در کاهش تورم نقش بسزایی داشته باشد.

تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی در چه مواردی توصیه می‌شود؟

تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی افراد گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و براى رهایى از عوارض فوق، استفاده‌ مختصر کورتون به صورت تزریقى، تنها بر روی خود بینى و در فواصل سه ماهه انجام می‌شود.

در این حالت تنها عارضه‌اى که ممکن است اتفاق بیفتد، نازکى پوست و فرو رفتگى جزئی در محل تزریق است.

قابل ذکر است؛ تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی از جمله مواردی است که برخی از مراجعه کنندگان از آن وحشت دارند و همیشه یک سؤال تکراری را مطرح می‌کنند که آیا حتما باید بعد از عمل زیبایی بینی از آمپول کورتون استفاده کرد یا خیر؟
در جواب باید بگوییم که همه‌ بینی‌ها نیاز به تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی را ندارند و تنها در مواردیکه جراحی بر روی بینی گوشتی صورت می‌گیرد، به علت ضخامتی که بینی‌های گوشتی دارند، به تزریق آمپول نیاز است.

چند نمونه مهم‌ترین مواردی که تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی توصیه می‌شود به شرح زیر می‌باشند:

  1. افرادی که عمل بینی ترمیمی انجام داده‌اند.

  2. افرادی که جنس پوست بینی آن‌ها ضخیم و از نوع گوشتی می‌باشد.

  3. هنگامی که روند بهبودی تورم بینی بسیار کند می‌شود.

بهترین زمان برای تزریق کورتون به بینی

یکی از سوالات متداول بیماران عمل جراحی بینی این است که بهترین زمان برای تزریق کورتون به بینی چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بعد از جراحی بینی، زمان مناسب برای تزریق کورتون به عوامل متفاوتی بستگی دارد. برخی از جراحان بینی ممکن است ۱ یا ۲ ماه پس از جراحی بینی تزریق کورتون به بینی را برای جلوگیری از ایجاد اسکار بیشتر تزریق کنند.

با این حال برخی جراحان دیگر حداقل ۳ تا ۴ ماه برای تزریق صبر می‌کنند. پس از این دوره، اکثر افراد تحت عمل جراحی بینی در دوره بهبودی پس از عمل قرار می‌گیرند. تزریق کورتون به بینی در این مدت مفید واقع خواهد شد زیرا فرم بینی را اصلاح می‌کند.

همچنین تزریق کورتون به بینی در این دوره بی خطر و کم آسیب تلقی می‌شود و احتمال ایجاد و گسترش بافت اسکار را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. بسته به میزان و قدرت کورتون تزریقی، پس از گذشت ۳ تا ۴ ماه، بافت اسکار که در این مدت تشکیل شده نیز بهبود می‌یابد.

میزان تزریق کورتون

معمولا از آمپول تریامسینولون که از جنس کورتون می باشد جهت کاهش ورم بینی استفاده می شود و با غلظت ۱۰ و ۴۰ سی سی در بازار عرضه می شوند.
تزریق کورتون بعد از عمل بینی را می توان حدود ۴ بار انجام داد، معمولا اولین تزریق را بعد از ۱ الی ۲ ماه با غلظت ۱۰ سی سی انجام می دهند و تزریق های بعدی را تا حدی که لازم می باشد، هر ۶ هفته یک بار انجام می دهند. بعد از تزریق کورتون به مدت ۲ هفته از چسب بینی استفاده نکنید.
اگر تزریق با میزان غلظت بالا انجام شود باعث نازک شدن پوست و ایجاد تغییر رنگ در ناحیه تزریق می شود که ترمیم و اصلاح آن مشکل و ناممکن می باشد